Köpvillkor & betalningsvillkor - MaxGaming.se
MaxGaming loading..

Navigera

Köpvillkor & betalningsvillkor

Genom att lägga en order godkänner kunden MaxGaming (MAXFPS AB) köpvillkor och accepterar att köpet innebär ett betalningsansvar.

Beställning sker via hemsidan på internet då vi inte har en fysisk butik. Beställare under 18 år skall ha målsmans tillstånd före köp genomförs. Underårig som beställer utan målsmans tillstånd är ej bunden till köpet, men blir ersättningsskyldig för de kostnader som uppstår för MaxGaming (MAXFPS AB). Målsman är ytterst ansvarig för underåriga. Beställningar som utan medgivande görs i annan persons namn anmäls. Alla produkter vi säljer kan användas i Sverige och en manual medföljer när produkten så kräver det. Priserna i webbutiken och eventuella erbjudanden gäller så länge lagret räcker och tillsvidare. Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter eller felskrivningar. Dessa köpvillkor är tillämpliga därest svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. Vi förbehåller oss rätten att avboka din order om detta inte är för eget bruk och mer försäljning på exklusiva varor.

Avbokningar

Kunden har rätt att avbeställa en order innan den packats/skickats hos MaxGaming (MAXFPS AB). Efter att en order har gått ut för pack efter din order är lagd så är en avbokning inte möjlig utan då är det att skicka tillbaka ordern via Öppet köp som gäller.

Hör du av dig innan din order har gått ut för packning så kan vi avboka/ändra i din order. Avbeställning ska ske via mail till [email protected]

Prisändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering, t.ex. vid större förändringar i valutakurser. Lagerförda produkter levereras alltid till bekräftat pris och förändras priset för en lagerförd produkt mellan order och leverans, gäller priset som var när ordern genomfördes. För produkter som vid orderläggning inte finns disponibla i lager, gäller orderbekräftat pris med reservation för prisjusteringar från leverantör eller övriga omständigheter.

Leveranstid

Bekräftade beställningar före klockan 17.00 på lagerförda produkter expedieras som regel samma dag (gäller vardagar). Beställda datorer/skärmar och större ordar har normalt en leveranstid på upp till 1-2 arbetsdagar. Avvikelser från ovanstående kan dock förekomma vid högre arbetsbelastning som exempelvis kan vara julhandel, Black Friday med flera. Transporten utförs inte med leveranstidsgaranti. Om vi inte kan leverera en vara inom den utlovade leveranstiden har kunden rätt att häva köpet och få returnera sin vara till oss enligt öppet köp. Om kunden väljer delleverans kommer varor som finns i lager skickas direkt och restnoterade varor så snart de kommer in i lager. Ingen extra frakt eller annan kostnad tillkommer. Om den restnoterade produkten beräknas komma in om ca 1-2 veckor kommer ordern inte att dellevereras samt om den är tillhörande den restnoterade produkten. Vid köp av ej lagerförda eller restnoterade produkter kan uppgift om maximal leveranstid ej lämnas då detta ligger utom vår kontroll.

Leveranssätt

Leverans sker för privatperson normalt genom Postnord beroende på vikt och storlek, från vårt lager (liggetid på utlämningsställe: 14 dagar). För försändelser som inte blir utlösta debiteras en serviceavgift på 100kr för administrationskostnader, (denna kan differera gällande olika produkter samt så är detta en kostnad som är utöver frakten). Varubrev kommer att kommer levereras direkt hem till dig, om din leverans inte får plats i brevlådan så kommer den lämnas utanför dörren eller vid din brevlåda, du kan läsa om villkor för detta hos Postnord.

Transportskada

Kontrollera alltid er leverans vid uthämtning från Postnord. Om godset verkar skadat på grund av defekt kartong packa alltid upp och kontrollera själva varan. Vid transportskadad produkt (fysisk skada på varan) skall kunden omgående kontakta logistikpartnern och reklamera godset inom fem dagar. Kontakta sedan MaxGaming via mail eller telefonnummer och uppge order-ID samt transportörens kollinummer så vi är medvetna om detta.

Support

Om det är så att du finner dig att du har problem som att inte få din vara att fungera eller liknande så erbjuder vi support i världsklass. Du kan enkelt nå oss via [email protected], telefon eller via chat om det är så att du har problem med din vara. Vi försöker alltid hjälpa våra kunder med att lösa problemen du har eller som har uppstått.

Felanmälan

Skulle det visa sig att du har problem med din vara så behöver vi i första hand en felanmälan som visar/förklarar vilka problem du har med din vara/produkt. Felanmälan skickar du in till oss via mail på [email protected]. Det är viktigt att skriva så utförligt som möjligt för att vi ska kunna göra en ordentlig bedömning.

Observera att för garanti och reklamationer så är följande ej godkänt: returer som visar sig vara felfria, fel som uppkommit genom felaktig användning/hantering, returer som saknar tillräcklig felbeskrivning, om varan saknar eller har bristfälligt emballage, samt returer som av annan anledning inte godkänns av MaxGaming (MAXFPS AB). Om returen inte godkänns kommer den att returneras till avsändaren som debiteras en serviceavgift/felsökningsavgift på 200 kr samt fraktkostnader och eventuella övriga avgifter. Kunden ansvarar för produkten tills dess att den mottagits av MaxGaming (MAXFPS AB).

I fall tvist uppstår mellan MaxGaming och privatkonsument följer MaxGaming alltid ARN:s rekommendationer.

Returer

För alla typer av returer (exempelvis garanti/öppet köp/reklamation/byte) så måste du som kund först kontakta vår kundtjänst via e-post ([email protected]) för att få returinstruktioner samt ditt returärende registrerat. För varor som skickas till MaxGaming (MAXFPS AB) utan att först blivit felanmält tas inget ansvar. Returinstruktioner erhålls efter att felanmälan har gjorts.

Vid information om retur och att kunden har hört av sig till oss så är returadressen till oss:


MAXFPS AB
Box 5022
194 05 Upplands Väsby
Sverige

Öppet köp

Som privatkund hos MaxGaming har du alltid 30 dagars öppet köp. Det innebär att du har rätt att undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att avgöra om den motsvarar beskrivningen och uppfyller dina förväntningar.

Villkor för öppet köp
- Gäller även om produkten är testad, så länge den returneras i väsentligen oförändrat skick.
- Gäller inte hygienprodukter, såsom In-Ear-hörlurar och andra varor där hälso- eller hygienskäl innebär att de inte kan återlämnas om förseglingen brutits.
- Gäller inte specialbeställda eller kundanpassade produkter, exempelvis stationära datorer som byggs efter beställning.
- Gäller inte om förseglingen på programvara, licenser eller spelkoder som medföljer hårdvara har brutits.

Returvillkor
Vid retur ska produkten vara komplett med alla tillbehör, och originalförpackningen ska vara i oskadat skick. Du som kund står för returfrakten. Vid större varor kan fraktkostnaden variera. Eventuella avgifter som tillkom vid köpet, såsom frakt, återbetalas inte. Återbetalning sker normalt inom 14 dagar efter att vi mottagit och kontrollerat produkten. MaxGaming (MAXFPS AB) förbehåller sig rätten att göra avdrag för värdeminskning om produkten har hanterats i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion. Inga avdrag görs om produkten returneras i väsentligen oförändrat skick.

Observera att ångerrätt och öppet köp, enligt ovan, endast gäller för privatpersoner. Företagskunder har ingen lagstadgad rätt till ångerrätt vid köp av varor hos MAXFPS AB.

Bytesrätt

Du har rätt att byta en vara om varan antingen omfattas av öppet köp eller garanti enligt punkterna ovan. Bytesrätten gäller inte i de fall där garantin hanteras direkt av tillverkare/leverantör, eller där annan orsak gör bytet olämpligt. Varans värde vid byte är det lägsta av fakturerat pris och gällande pris vid tidpunkten för bytet. Vid byte bjuder MaxGaming (MAXFPS AB) på frakten för produkten du byter.

Ångerrätt

Som konsument har du enligt lagen om distansavtal och avtal rätt till 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot varan eller en väsentlig del av den. Du har rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att fastställa dess art, egenskaper och funktion. Om du vill ångra ditt köp behöver du meddela oss detta inom 14 kalenderdagar från mottagandet av din försändelse via e-post till [email protected].

Du ansvarar för varans skick vid retur, och den bör returneras i nyskick med originalförpackning och ytteremballage. Du står själv för returfrakten (normalt 49 kr till 249 kr beroende på storlek och vikt), samt eventuell hanteringskostnad för skrymmande varor.

Vi återbetalar hela köpesumman inklusive standardfrakt till dig, men inte eventuella extrakostnader för dyrare fraktval. Återbetalning sker när vi mottagit och inspekterat försändelsen.

Undantag från ångerrätten gäller:
- Produkter med bruten plombering (t.ex. mjukvara, digitala spel, hygienartiklar såsom in-ear).
- Specialanpassade varor (t.ex. stationära datorbyggen, custom keyboards).
- Bundlade förbrukningsvaror med bruten plombering.

Ångerrätten gäller inte om leverans av varor som inte är prefabricerade och för vars framställning är ett individuellt val eller beslut av konsumenten är avgörande eller som är tydligt anpassade efter konsumentens personliga behov. Här innefattar även byggen av stationära datorer och custom keyboards. - I vissa produkt-bundlingar ingår förbrukningsvaror som levereras i plomberad förpackning eller i teknisk plombering. För att ångerrätten ska gälla får dessa plomberingar ej vara brutna (varukoder/spel eller dylikt). För att ta del av Konsumentverkets standardformulär för ångerrätt så kan du klicka här!

Observera att ångerrätt och öppet köp, enligt ovan, endast gäller för privatpersoner. Företagskunder har ingen lagstadgad rätt till ångerrätt vid köp av varor hos MAXFPS AB.

Reklamation

Reklamation Du har som konsument rätt att reklamera en vara inom tre år från att du tagit emot den, om felet fanns vid leveranstillfället. Fel som visar sig inom två år anses vara ursprungliga, om inte vi kan visa något annat. Efter två år ligger bevisbördan hos konsumenten.

Sker reklamation inte inom 3 år från inköpsdatum förlorar privatkonsumenten rätten att reklamera varan. Du behöver meddela oss om felet inom skälig tid, senast två månader efter att du upptäckt det. Vid godkänd reklamation står MaxGaming (MAXFPS AB) för returfrakt och åtgärdar felet genom reparation, utbyte eller återbetalning. Vid eventuell tvist har MaxGaming (MAXFPS AB) som policy att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Garanti

Utöver konsumentens lagstadgade rättigheter enligt konsumentköplagen, kan vissa produkter omfattas av en garanti som lämnas av tillverkaren. En garanti innebär ett frivilligt åtagande från tillverkaren att avhjälpa vissa fel som uppstår under garantitiden. MaxGaming erbjuder inte någon egen garanti som går utöver vad som redan följer av lag. Det innebär att du som konsument alltid har rätt att reklamera fel som fanns vid leverans i upp till tre år från inköpsdatum, även utan att någon garanti föreligger.

Om tillverkaren erbjuder en garanti som är längre än tre år, eller omfattar ytterligare tjänster, hänvisar vi till tillverkarens villkor. Tillverkarens garantitid finns tillgänglig på respektive produktsida på vår webbplats. I dessa fall kan du som kund vända dig direkt till tillverkaren vid eventuella garantianspråk. Detta innebär att du som kund får ytterligare en part utöver säljaren att rikta dina krav mot, vilket kan vara till fördel om tillverkaren erbjuder en mer omfattande garanti eller snabbare hantering. Garanti gäller inte för skador orsakade av felaktig användning, olyckshändelser eller normalt slitage.

Vänligen notera att en garanti inte begränsar dina rättigheter enligt lag, utan fungerar som ett komplement.

Tvister

Om det är så att det skulle vara ett ärende där kunden känner att dem inte har fått det löst via garanti eller reklamationsrätten så har dem alltid rätten att förhålla sig till och hör av sig till ARN. Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer.

Här finns även information om EU-kommissionens onlineplattform och länk dit här.

För att gå vidare med att få en tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden. Box 174, 101 23 Stockholm (Besökstider: måndag - fredag 10:00 - 12:00)

Övriga villkor

Alla produkter som saluförs av MaxGaming kan användas i Sverige och följer de specifikationer som krävs. Vi åberopar rätten att ändra/uppdatera dessa villkor efter tidens gång.